Cambridge Star

Când spunem: „Lasă, e doar engleză”… și ce se întâmplă, de fapt

octombrie 27, 2025

5 min citire

articol

Când spunem: „Lasă, e doar engleză”… și ce se întâmplă, de fapt

Învățarea limbii engleze a devenit, în ultimii ani, o parte firească din parcursul educațional al copiilor. Totuși, tocmai pentru că pare „firesc”, uneori tratăm acest proces cu o relaxare care, de fapt, îi poate sabota progresul. Spunem „lasă, e doar engleză” și avem cele mai bune intenții, dar, fără să ne dăm seama, trimitem un mesaj greșit: că e opțional, temporar, neesențial.

Iată trei greșeli frecvente pe care le facem, fără rea intenție, și cum le putem transforma în oportunități reale de creștere pentru copil.

Greșeala 1:

Lăsăm copilul să decidă singur dacă mai continuă cursurile

Ce credem că facem:
Îi oferim autonomie, îl ascultăm, îi respectăm dorințele.

Ce se întâmplă de fapt:
Copilul renunță la cursuri nu pentru că „nu-i mai place engleza”, ci fiindcă e mai greu decât se aștepta, colegii s-au schimbat sau pentru că, după o zi lungă de școală, e obosit. Câteodată, e doar o reacție firească la disconfortul învățării, acel moment în care nu-i mai iese din prima.

Ce putem face:
Oferim autonomie reală, dar cu toate datele pe masă. Îi explicăm de ce continuitatea contează în învățare, cum perseverența îl ajută nu doar la engleză, ci în viață. Îl învățăm să rămână curios chiar și când e greu.

Ce mai credem uneori:
„Dacă o să aibă nevoie de engleză mai târziu, se reapucă atunci.”

Ce se întâmplă de fapt:
Fără practică, nu se pierde doar încrederea, se pierd vocabularul, reflexele și fluența. Limba străină nefolosită… se uită. Iar reînceperea e grea, pentru că e ca și cum ar lua-o de la capăt.

Cum putem preveni asta:
Menținem contactul constant cu engleza, într-un mod plăcut, fără presiune. Un mediu prietenos și stabil îl ajută să păstreze fluența și bucuria de a vorbi.

Greșeala 2:

Ce credem că facem:
Avem o măsură clară a nivelului copilului. Dacă are 9 sau 10, înseamnă că „se descurcă”.

Ce se întâmplă de fapt:
Notele școlare reflectă adesea cunoștințe teoretice, nu capacitatea de a comunica natural. Copilul poate ști gramatica, dar se blochează când trebuie să vorbească spontan, să gândească și să formuleze idei în engleză.

Ce putem face:
Îl provocăm în joacă: „Cum ai cere indicații dacă te-ai rătăci la Londra?” Dacă ezită, e un semn că are nevoie de mai multă practică de vorbire. Cursurile specializate îl pot ajuta să treacă de la „știe regulile” la „vorbește cu încredere”.

Greșeala 3:

Credem că e prea devreme să ne gândim la examene

Ce credem că facem:
Îl protejăm de stres. „Are timp. Nu e nicio grabă.”

Ce se întâmplă de fapt:
Fără un obiectiv clar, motivația scade. Fără etape intermediare, progresul devine greu de observat. Iar fără mici reușite, încrederea nu prinde rădăcini.

Ce putem face:
Examenul Cambridge nu înseamnă presiune. Este o treaptă vizibilă, o provocare prietenoasă, o confirmare a progresului. Pentru copil, devine un reper concret care spune: „Am crescut. Pot mai mult.”

Concluzie: Cursurile de engleză nu sunt doar despre o limbă străină.

Sunt despre vocea copilului tău într-o lume care nu se mai exprimă doar în română. Această voce se construiește în timp — cu încredere, expunere și sprijin potrivit.

Dacă unele dintre aceste idei te-au pus pe gânduri, e perfect normal. Nu e niciodată prea târziu pentru o schimbare bună.

Începe cu un pas mic, dar important: o testare gratuită, gândită ca o experiență pozitivă, nu ca un examen. Este un test scris, adaptat vârstei copilului, care vă poate oferi o imagine clară: 

– cât de încrezător este în folosirea limbii engleze

– ce i-ar prinde bine, pe termen lung 

– și dacă nivelul său este acolo unde vă așteptați

Vei afla nivelul de engleză al copilului tău și cum îl poți sprijini să meargă mai departe cu încredere și curaj.

Articole recomandate

Descoperă mai multe resurse utile despre concursuri, examene și învățarea limbii engleze
empatie-poza
Martie 30, 2023
5 min citire

Rolul inteligenței emoționale în învățarea limbii engleze

Învățarea unei limbi străine este o experiență complexă care nu implică doar asimilarea gramaticii și a vocabularului, ci și gestionarea emoțiilor asociate cu acest proces

Citește mai mult
Descopera-stilul-de-invatare-al-copilului
Martie 30, 2023
5 min citire

Descoperă stilul de învățare al copilului tău: vizual, auditiv sau kinestezic

Fiecare copil are propriul său mod de a învăța, iar acest lucru îi influențează felul în care înțelege și reține informațiile.

Citește mai mult
galerie-foto-examene-cambridge-3
Martie 30, 2023
5 min citire

Învață engleza fără efort: Filme și seriale care te fac fluent!

Nu orice film sau serial te va ajuta să înveți engleza eficient. Alegerea depinde de nivelul tău de cunoștințe. Pentru a face învățarea mai ușoară, am selectat câteva recomandări adaptate fiecărui nivel.

Citește mai mult

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *